p Camino vandring d. 17. august – 3. september 2019 - Experiencias en el Camino de Santiago - Pilgrimsrejser på Caminoen
ES: (+34) 518 888 465
Min ferie

Camino vandring d. 17. august – 3. september 2019

Kære Spain is More,
Så har min veninde og jeg igen haft en fantastisk vandretur på Camino Frances. Denne gang med start fra Sct. Jean Pied de Port d. 18. august 2019. Vi blev afhentet i Biarritz af en meget venlig og imødekommende ung chauffør fra lokalområdet, som var meget stolt over sit land. Han fortalte beredvilligt om det vi så på vej mod Sct Jean Pied de Port.
Sct. Jean Pied de Port er en meget smuk og hyggelig by, og i de få timer, som vi havde i byen, da oplevede vi, at byen var fuld af sang, musik og glade mennesker, da der var byfest. Vores søde lille hotel var perfekt. Støvlerne skulle vi stille på en reol ved receptionen, og vores kufferter var stillet op på værelset. Efter et bad og omklædning skulle vi ud og se på byen og finde noget mad, men allerførst var vi på Pilgrimskontoret, hvor vi blev rådgivet af en meget seriøs og omsorgsfuld herre, som det var meget magtpåliggende at gøre os opmærksom på, hvad det var vi skulle i gang med dagen efter på vandringen ind over Pyrenæerne til Roncevalles.

Næste morgen efter morgenmad i værtens lille køkken, hvor der var dækket op, som til juleaften med alskens gode ting og rød dug, så var det tid at komme afsted. Vores vært var så rar at hjælpe os med at binde støvlerne korrekt, og så gik det ellers afsted ud af byporten, hvor stigningen straks begyndte. Det var en ubeskrivelig smuk tur op i smukt vejr, solskin og blå himmel. Vi stoppede mange gange for at nyde udsigten og få vejret, og til vores overraskelse var turen op ikke så slem, som vi havde frygtet og hørt. Udsigten og oplevelsen var så skøn. MEN kl. 13.00 blev vi indhyllet i en tæt tåge og dis, og så var det slut med udsigten og sigtbarheden. Vi fortsatte vores vandring på trods af tågen, og fulgte stien og de helt uundværlige pæle og afmærkninger. Selvfølgelig var vi ærgerlige over, at udsigten blev væk, men rent instinktivt valgte vi begge at opleve tågen og stemningen og tage det ind, som endnu en oplevelse på vores Camino. Vi oplevede hverken frygt og usikkerhed – vi stolede på os selv og hinanden. Nedstigningen igennem skoven var helt eventyragtig – vi kunne se de høje stammer indhyllet i tåge og høre klokkerne på de dyr, som gik i bjergene. En helt speciel oplevelse, som vi aldrig glemmer. Da vi efter ca. 10 timer nåede til Roncevalles, hvor vi skulle overnatte hørte vi, at 20 pilgrimme var blevet hentet ned fra Pyrenæerne pga. den tætte tåge !!
Muslingeskallen er om noget symbolet undervejs på den lange vandretur. Man så den overalt. Foruden en større del af pilgrimmene, der havde den hængt på rygsækken, fandtes den blandt andet indmuret i huse, i fortovenes fliser, i støbejernsrækværk, i de krogede gamle gadelamper og på store blå EU skilte om Caminoen. Ruten er virkelig godt afmærket hele vejen.
Vi oplevede meget smuk og varieret natur. Lange stræk mellem høstede marker, vinmarker, skovområder.
Hver eneste overnatningssted havde sin egen atmosfære, og vi blev mødt af en venlig vært næsten hver gang – særligt i de mindre byer. I de større byer og på de større hoteller der, kan man vel ikke forvente samme imødekommenhed og interesse for pilgrimmene.
Vores guidebog er helt uundværlig – den blev studeret nøje hjemmefra og brugt dagligt undervejs.
Et enkelt sted i guidebogen manglede der information – se det vedhæftede billede.
Vi har dog en enkelt kommentar vedr. hotellet i Burgos, hvor vi overnattede to gang. Her blev vi tildelt et ret stort værelse, hvor vi konstant kunne høre en generator/motor af en slags. Desuden var værelset kun udstyret med et enkelt vindue mod himlen, så vi følte os spærret lidt inde, idet vi ikke kunne se ud. Vinduet sad desuden så højt, at vi måtte stå på en stol for at åbne/lukke det.
Vi kommer tilbage, hvis helbred og pengepung kan være med.
Tusind tak for endnu en dejlig og veltilrettelagt Camino tur.

Mange hilsener
Else og Irmgard

Tilbage

Sitemap| Bestilling af rejse| Spørgsmål| Links| Rejsebetingelser| Rettigheder| Kontakt Sikker betaling med: Pago seguro con tarjeta de crédito / débito y Paypal